Психологічне тестування

Цікава і оригінальна анкета для пятикласників

Проективний тест «Не дай людині впасти»

Ця методика показує ваші дії в критичній ситуації. Робота дозволяє на основі принципів цілісної психології виявити особливості і специфіку вашої поведінки у форс-мажорних ситуаціях.
Інструкція: На цій картинці зображений обрив і людина, чи то яка падає, чи то яка стрибає з обриву. В першу чергу визначите, що вона робить, вона стрибає або падає, усвідомлено, або випадково.
Запишіть перше визначення.
А тепер врятуйте людину від неминучої загибелі або травми, не дайте їй впасти.
Як ви це зробите, вирішувати вам. Доповніть картинку необхідними деталями.
Запишіть, будь ласка, те, що ви доповнили в картині. Це вам згодиться в подальшій роботі.
Подивіться спочатку саму картинку тесту, і тільки потім розпочинайте розшифровку. Якщо ви поступите по-іншому, можете відразу закривати лист, оскільки не буде чистоти у вашій роботі.
Обговорення результатів.
Перший крок, перш ніж щось намалювати або примальовувати до тесту, ви повинні були визначити для себе: стрибає людина або падає?
Якщо ваша людина добровільно стрибає з обриву, то це говорить про вашу рішучість і активність, ви віддаєте перевагу дії над роздумами, ви практик, не теоретик.
Якщо ж вам здається, що людина падає, то це означає, що ви в цій ситуації у ваших стосунках: нерішучі і надмірно терплячі, ви готові чекати, поки все утрясеться саме собою. Ви не любитель активних дій, і швидше за все - це могло привести до проблеми у ваших стосунках.
А тепер слід детально зупинитися на тих деталях малюнка, які ви домальовували в якості "першої допомоги" людині і які покликані не дати йому впасти і розбитися.
Якщо ви намалювали воду під ногами у людини(річку, озеро, море), то це говорить про вашу схильність все пускати на самоплив. Нерідко ви самі доводите ситуацію до критичного стану, не роблячи ніяких кроків по її врегулюванню. Ви не дієте в ті моменти, коли треба бути активною і рішуче брати бика за роги.
Якщо ви намалювали під ногами у людини батут або натягнуту ковдру, щоб пом'якшити падіння і упіймати людину, то це говорить про вашу передбачливість. Ви дуже рідко потрапляєте в критичні ситуації, тому що завжди ретельно прораховуєте усі можливі варіанти розвитку подій і намагаєтеся передбачити все, що може статися. Але навіть якщо ви чогось не врахуєте, то у вас все одно завжди виявиться готовий засіб по порятунку ситуації. На вас можна покластися, ви не підведете.
Якщо ви намалювали під обривом людини з витягнутими руками, готової упіймати того, хто падає в обійми, то це означає, що ви необачні і довірливі, в критичній ситуації схильні довірятися усім, навіть не перевіреним людям. Ви не здатні самостійно знайти вихід з безвиході і шукаєте людини, яка б вам допомогла. Але оскільки ви не дуже добре розбираєтеся в людях, то вас часто обманюють і підводять.
Якщо ви перетворили обрив на невеликий горбок, тим самим припинивши падіння людини, то це означає, що ви маєте лідерські якості і здатні вести людей за собою. У критичній ситуації ви не розгубитеся і зробите все, що треба, щоб виправити подію.
Якщо ви намалювали людині крила, або парашут, то це говорить про те, що ви завжди знайдете дотепний вихід із складного становища.


Проектичний тест для дітей 
"Моє життя в школі / в дитячому садку"

Якщо дитина відвідує дитячий садок, то в старших групах вона вже зможе розібратися в настроях цих чоловічків і вступити з вами в гру. Тут ви можете міняти питання: Який чоловічок всім допомагає? Який чоловічок всіх ображає? .... Часто діти починають називати чоловічків по іменах. Тоді вам стає зрозуміло - чим живе дитина.
Уважно розглянь цих веселих чоловічків.
1. На якого чоловічка ти схожий зазвичай? (Постав на ньому цифру 1 і на інших став ту цифру, на яке питання ти відповідаєш, на чоловічка може бути 2 цифри з різних питань.)
2. На якого чоловічка ти схожа сьогодні?
3. На якого чоловічка або чоловічків схожі твої друзі?
4. Чи є тут чоловічки, схожі на твоїх вчителів?
5. До якого чоловічка тобі приємно підійти?
6. Якого чоловічка ти б побоювалася?
7.Який чоловічок схожий на того, який підводив тебе?
8. Який зможе тебе зрозуміти і допомогти?
9. Якого чоловічка тобі шкода?
10. Який чоловічок усіма командує?
11. Хотілося б тобі тут домалювати свого чоловічка? Ти можеш зробити це.
Ці питання можна розширити, перенести їх не тільки на шкільні відносини, але і на сім'ю.


 ПРОЕКТИВНА МЕТОДИКА 
"ПРОЕКТИВНА КАРТА 
ЕМОЦІЙНОГО СВІТУ ДИТИНИ"
До вашої уваги творча знахідка — проективна методика «Проективна карта емоційного світу дитини». Використання діагностичної  методики дозволяє виявити проблеми, що хвилюють дитину, викликають страх, тривогу; вивчити емо­ційне ставлення дитини до значущих близьких; отримати інформацію про її ціннісні орієнтири.
Методика складається з дев’яти завдань, кож­не з яких спрямоване на вивчення особливостей внутрішнього світу дітей 6—12 років.
Виконуючи завдання «Радощі землі», «Життя, мов зебра смугаста», «У страху очі великі», «Рожеві мрії», «Вибухнув гнів», «Гірки сльозинки»,дитина дає відповіді від іншої особи. Завдання «Я люблю», «Мене люблять», «Подарунок дорогій людині» виконує від себе.






Роботу за методикою «Проективна карта емо­ційного світу дитини» з дітьми доцільно прово­дити індивідуально, що дасть змогу дорослому фіксувати вербальні та невербальні реакції дитини, надавати їй у разі необхідності психологічну підтримку. Відповіді дитини фіксу­ють у бланку протоколу (таблиця).
Примітка. У графі «Відповіді дитини» фіксуються особливості вербальних та невербальних  реакцій дитини під час бесіди.
При виконанні завдання «Радощі земні» прак­тичний психолог чи педагог пропонує дитині розглянути намальовані усмішки та розповісти, яким подіям людина може так радіти.
Пропонуючи завдання «Життя, мов зебра сму­гаста», дорослий надає можливість дитині подумати і відповісти, чому життя можна порівняти із забарв­ленням зебри. Якщо вона не може зорієнтуватися, варто актуалізувати її знання про приємні події в житті людини, що відповідають білим смугам, та неприємні — які співвідносяться з чорними.
У процесі виконання завдань «Я люблю» та «Мене люблять» зверніть увагу дитини на форму повітряних кульок. Поцікавтеся, символом чого вважається серце (символ любові). Запропонуйте дитині подарувати повітряні кульки людям, яких вона любить (завдання «Я люблю») та здогада­тися, хто надіслав кульки їй (завдання «Мене люблять»).
Розгляньте разом з дитиною вирази облич у завданні «Вибухнув гнів». Нехай подумає та роз­повість, що могло так розгнівати людину.
Покажіть дитині «Гіркі сльозинки». Дайте їй можливість замислитись і згадати ситуації, які так можуть засмутити людину, змусивши гірко плакати.
Про свої страхи діти говорять неохоче. Тому завдання «У страху очі великі» допоможе  з’ясувати, чого дитина боїться: запропонуйте їй намалювати страхи, які є в дорослих чи дітей. Це і буде проекцією власних страхів.
Зверніть увагу учня на замріяного малюка (завдання «Рожеві мрії»). Нехай здогадається, про що мріє дитина. Яка з її мрій найжаданіша?
Запропонуйте вибрати подарунки найдорож­чим людям (завдання «Подарунок дорогій лю­дині»), Зверніть увагу, кому дитина дарує щось найперше, чи довго замислюється про те, кому дарувати.
Після закінчення роботи за змістом усіх зав­дань варто уточнити окремі аспекти відповідей дитини, аби впевнитися, що це — проекція саме її проблем.
Інтерпретація результатів має якісний харак­тер. Так, відповіді дитини допоможуть виявити приховані бажання, мрії та цінності, вкажуть на події з життєвого досвіду дитини, які викли­кали травматичний стрес, виявити її значущих близьких. Зверніть увагу на «шокові», вербальні та невербальні реакції, вегетативні зміни при спогадах про неприємні події: тремор рук, трем­тіння голосу, прискорене дихання, почервоніння шкіряних покривів тощо. Про наявність «шо­кових» реакцій свідчить присутність тривалої паузи між запропонованим завданням та від­повіддю дитини: отримавши завдання, дитина мовчить і нічого не робить, дивиться перед собою або ж відмовляється говорити, мотивуючи тим, що не знає, як відповісти. Такі реакції вказують на присутність у підсвідомості невідредагованих негативних емоцій щодо неприємних подій, які відбулися в її житті. Особливо, якщо реакції по­вторюються при виконанні кількох завдань, або дитина називає подію неприємною кілька разів.
Виявлення емоційних проблем дітей дозволить означити комплекс реабілітаційних та корекційно-профілактичних заходів, які сприятимуть формуванню внутрішньої цілісності особистості дитини, що є необхідною умовою її повноцінного психічного розвитку.

Психологічна методика «Мій клас»
Молодші школярі відчувають певні труднощі при роботі з шкалами, опитувальниками, тестами, що вивчають становище дитини в колективі, які традиційно використовуються в соціально-психологічній практиці. У такому випадку зручніше використовувати дану методику.
До уваги учнів пропонується листок з малюнком класу.  Інструкція: «На цьому малюнку схематично зображений ваш клас. За столом сидить вчитель, учні зайняті своєю справою. Частина хлопців грається. Знайдіть і позначте хрестиком на малюнку себе, напишіть поруч свої ім’я та прізвище. Потім позначте (теж хрестиком) на малюнку свого товариша, напишіть поруч його ім’я і прізвище».

Психологу важливо знати:
З ким із учасників ситуації ототожнює себе досліджуваний?
Яке місце в класі він відводить ідентифікованому з собою персонажу (поруч з учителем, поза класною кімнатою, разом з хлопцями, один)?
Який зміст занять, емоційно значимих для школяра?
Аналіз результатів:
На малюнку позначені позиції, що вказують на вираженість пізнавальних інтересів: вирішення завдання біля дошки, спільне читання книги, питання, що задаються вчителю. В даному випадку ідентифікація щодо цієї позиції буде свідчити про адекватність соціально-психологічного та навчального статусу молодшого школяра.
Позиція «один, далеко від вчителя» – емоційно неблагополучна позиція дитини, яка вказує на труднощі адаптації до перебування в класному колективі.
Ототожнення себе з дітьми, що стоять у парі, разом грають, – доказ благополучної соціально-психологічної позиції дитини.
Місце поряд з учителем: учитель в даному випадку є значущою особою для досліджуваного, а досліджуваний ототожнює себе з учнем, прийнятим вчителем.


Методика "Мапа школи"
Пропонуємо Вашій увазі «Мапу школи». Вона допоможе Вам провести дослідження серед школярів та викладачів Вашої школи для того, щоб визначити  приміщення, або територію школи, де ще трапляються випадки насильства щодо дітей.  Також, за її допомогою, Ви можете визначити місця, де діти почувають себе некомфортно.

Роздайте дітям /вчителям «Мапу школи». Попросіть їх уявити,  що цей будиночок є  їхньою школю.
 Дайте їм завдання  намалювати, чи іншим чином позначити, ті місця в приміщенні /на території школи, де над ними може бути вчинене насильство.
Вказати місця, де діти їхньої школи можуть почуватися не комфортно, де намагаються не перебувати. 
Попросіть,  щоб діти/педагоги також позначили місця безпечні та комфортні для дітей.

Приклади запитань:
-         Де на території школи ти/Ви відчуваєте себе комфортно?
-         В яких місцях в школі ти любиш проводити час/ грати?
-         Де ти не любиш грати? Які місця в школі ти не відвідуєш? Чому?


Як потрібно позначати:

На Мапі школи  будиночок розділено на квадрати –  це місця в яких потрібно вказувати кабінет, чи приміщення.
До кожної з клітинок потрібно вписати номер кабінету із списку (що під малюнком), або ж назву кабінету. Щоб позначити комфортність, чи не комфортність приміщення/кабінету, клітинку потрібно позначити відповідним кольором, або штрихуванням. Попросіть дітей/вчителів підписати збоку на мапі, як саме вони позначали небезпечні та безпечні (комфортні й некомфортні) приміщення.
Для позначення можна використовувати різнокольорові олівці, ручки, фломастери, маркери. Потрібно зазначити яким кольором визначається небезпечне приміщення, а яким безпечне. Наприклад: небезпечне приміщення  позначаємо червоним кольором, безпечне – зеленим, чи різним чином штрихуємо\замальовуємо.
Для школярів старшого віку, можливий варіант вказувати лише номери приміщень і кабінетів зі списку, виділяючи їх тим чи іншим кольором, залежно від комфортності перебування.  Діти молодшого шкільного віку за бажання можуть підписувати (вписувати в) клітинки назви кабінетів/приміщень, або ж  вказувати їхній номер зі списку. 
Зауважте, що список кабінетів та приміщень не є вичерпним. Діти/вчителі можуть вказувати власні варіанти.



Методика виявлення групи ризику

Вік досліджуваного: з 14 років.
Інструкція. Тут немає правильних і неправильних відповідей. Відповідай на кожне запитання таким чином: якщо ти згоден - відповідай «так», якщо не згоден - відповідай «ні». Якщо ти не живеш разом з батьками, то відповідай на запитання про сім’ю, маючи на увазі тих людей, з якими живеш.
Текст опитувальника
1.  Чи вважаєш ти, що людям можна довіряти?
2.   Чи легко ти знаходиш друзів?
3.   Чи буває так, що твої батьки заперечують проти друзів, з якими ти зустрічаєшся?
4.   Чи часто ти нервуєш?
5.   Чи є ти зазвичай в центрі уваги в компанії однолітків?
6.   Ти не любиш, коли тебе критикують?
7.   Чи гарячкуєш ти іноді настільки, що починаєш кидати предмети?
8.   Чи часто у тебе виникає відчуття, що тебе не розуміють?
9.   Чи здається іноді, що за твоєю спиною люди говорять про тебе погано?
10.  Чи багато у тебе близьких друзів?
11.  Чи соромишся ти звертатися до людей по допомогу?
12.   Чи подобається тобі порушувати встановлені правила?
13.   Чи завжди ти вдома забезпечений(а) всім необхідним?
14.   Чи боїшся ти залишатися один (одна) в темноті?
15.   Ти завжди упевнений(а) в собі?
16.   Ти звичайно здригаєшся при незвичайному звуці?
17.     Чи буває, що коли ти залишаєшся один (одна), настрій поліпшується?
18.     Чи здається тобі, що у твоїх друзів щасливіша сім’я, ніж у тебе?
19.     Чи відчуваєш ти себе нещасним(ою) через нестачу грошей в сім'ї?
20.     Чи буває, що ти злишся на всіх?
21.     Чи часто відчуваєш себе беззахисним(ою)?
22.     Чи важко тобі відповідати в школі перед всім класом?
23.     Чи є у тебе знайомі, яких взагалі не терпиш?
24.     Чи можеш ти вдарити людину?
25.     Ти іноді пробачаєш людям?
26.     Чи часто батьки карають тебе?
27.     Чи з’являлося у тебе коли-небудь сильне бажання втекти з дому?
28.     Чи часто відчуваєш себе нещасним?
29.     Чи легко ти можеш розсердитися?
30.     Ризикнув(ла) б ти схопити за вуздечку коня, що біжить?
31.     Ти людина боязка і сором’язлива?
32.     Чи буває у тебе відчуття, що тебе недостатньо люблять в сім’ї?
33.     Ти часто помиляєшся?
34.     Чи часто у тебе буває веселий і безтурботний настрій?
35.     Чи люблять тебе знайомі, друзі?
36.     Чи буває, що батьки тебе не розуміють і здаються тобі чужими?
37.     При невдачах чи буває у тебе бажання втекти абикуди і не повертатися?
38.     Чи буває, що хтось з батьків викликав у тебе відчуття страху?
39.     Чи заздриш ти іноді щастю інших?
40.     Чи є люди, яких ти ненавидиш по-справжньому?
41.     Чи часто ти б’єшся?
42.     Чи легко тобі всидіти на місці?
43.     Ти охоче відповідаєш біля дошки у школі?
44.     Чи буває, що ти такий(а) засмучений(а), що довго не можеш заснути?
45.     Чи часто ти лаєшся?
46.     Міг (могла) б ти без тренування керувати парусним човном?
47.     Чи часто у вашій сім’ї бувають сварки?
48.     Ти завжди робиш усе по-своєму?
49.     Чи часто тобі здається, що ти чимось гірший(а) за інших?
50.     Чи легко тобі вдається підняти настрій друзям?


Ключ до опитувальника
Показник
Номер запитання
1. Відносини в сімї
3+, 13+, 18+, 19+,  26+, 27+, 32+, 38+, 47+
2. Агресивність
7+, 12+, 24+, 25+, 30+, 40+, 41+, 41+, 45+, 46+
3. Недовіра до людей
1-, 2-, 8+, 9+, 10-, 11+, 22+, 23+, 31+
4. Невпевненість у собі
4+, 14+, 15-, 16+, 20+, 21+, 28+, 29+, 33+, 39+, 49+
5. Акцентуація: гіпертимна, істероїдна, шизоїдна, емоційно-лабільна
34+, 42+, 50+, 5+, 35+, 43+, 17+, 36+, 48+, 6+, 37+, 44+

Обробка і оцінювання результатів
Відповіді учнів зрівнюються з ключем. Підраховується кількість збігів відповідей з ключем за кожною шкалою. Сумарний бал за кожною з п’яти шкал відображає ступінь її вираженості.

Показник
Високі бали (групи ризику)
1. Відносини в сімї
5 і більше
2. Агресивність
5 і більше
3. Недовіра до людей
5 і більше
4. Невпевненість у собі
6 і більше
5. Акцентуація: гіпертимна, істероїдна, шизоїдна, емоційно-лабільна
2-3 бали за кожним типом акцентуації

Інтерпритація результатів
1. Взаємини в сім’ї. Високі бали свідчать про порушення внутрішніх відносин, яке може бути зумовлене: напруженою ситуацією в сім’ї, батьківською неприязню, необґрунтованими обмеженнями і вимогами щодо дисципліни без відчуття батьківської любові, страхи перед батьками.
2. Агресивність: Високі бали свідчать про підвищену ворожість, грубість.
3. Недовіра до людей. Високі бали свідчать про сильно виражену недовіру до оточуючих людей, підозрілість і ворожість.
4. Невпевненість у собі. Високі бали свідчать про високу тривожність, невпевненість у собі.
5. Акцентуація характеру. До «групи ризику» відносяться такі типи акцентуації характеру. Гіпертимний тип. Відрізняється майже завжди гарним настроєм, енергійний активний, не любить дисципліни, дратівливий.
Істероїдний тип: Проявляє підвищену любов до самого себе, жадає сторонньої уваги, ненадійний у стосунках.
Шизоїдний тип. Характеризується замкнутістю і невмінням розуміти стан інших людей, часто замикається в собі.
Емоційно-лабільний тип: Характеризується непередбачуваною мінливістю настрою.


Діагностика «Лінія здоров'я»

Інструкція. Кожен стовпчик таблиці містить стовідсоткову шкалу. Позначте на цій шкалі ваше ставлення до обумовлених факторів згідно з позначками за 0, а його кінець - за 100%.

Перелік факторів:

 Р — режим дня (дотримання режиму дня); 

Ф - фізкультура і спорт (зайняття спортом, зокрема зарядкою); 

X - харчування (його калорійність та режимність прийому їжі); 

С - сон (повноцінність, тривалість);

Е - емоційність життя (стрес, хвилювання, яскравість і вираження емоцій);

ФН - фізичні навантаження їх нормованість); 

Т - відсутність тютюнокуріння; 

А - відсутність вживання алкоголю; 
П - відсутність інших поганих звичок.

“Читай себе як книгу” 
(проективний тест Енді Хайта )

Мета: Надати учасникам пізнати себе через проективну діагностику
Психолог показує учасникам малюнки,  пропонує вибрати один малюнок  із трьох .  Після цього він зачитує інтерпретацію.
Якщо ви обрали дзеркало  – ви, закомплексована людина
Якщо корабель в морі – це оригінальна та сильна особистість, яка ніколи не комплексує.
Роздоріжжя – людина, яка достатньо впевнена у собі, але в той же час цій людині завжди потрібна підтримка близьких людей, щоб не почати сумніватися у своїх можливостях. 

Якщо ви обрали ніж – у вас присутня скрита агресія, але ви глибоко її ховаєте. Якщо ви колись проявляєте агресію, після цього ви дуже переживаєте, тому вам потрібно випускати  «жар» якось іншим засобом.
Якщо ви обрали дитячу погремушку – ви інфантильні. Ви любите іноді прибрехати, «пофантазувати». З іншої сторони ви можете проявляти байдужість до людей, які до вас дуже прив’язані.
Якщо ви обрали гаманець – у вас дуже загострено відчуття власного «Я». Ви схильні щось собі привласнювати.
Якщо ви обрали банан – ви егоїстична людина. Ви не любите  кампанії. Ви намагаєтеся все робити на самоті.
Якщо ви обрали виноград – ви вмієте цінувати та поважати думку інших, ділитися з усім, що у вас є. Ви любите спілкуватися, веселі кампанії, де ви можете проявити свою яскраву індивідуальність.
Якщо ви обрали кавун – ви альтруїст. У вас сильний характер, щира душа, ви готові безкорисно робити усім добро.

Тест «Ставлення до моральних норм поведінки»
Автори: Е. Н. Прошіцкая, С. С. Гріншпун
Спрямований на виявлення ставлення до моральних норм поведінки
Інструкція:
Визначте своє ставлення до моральним нормам поведінки (відповідальності, спрямованості, самокритичності, принциповості, чуйності, справедливості).
Нижче подано опис різних життєвих ситуацій. Як би ви вчинили, опинившись в кожній з них? Із запропонованих відповідей виберіть той, який збігається з вашою точкою зору (запам'ятайте, під який він буквою, або запишіть варіант).
1. Під час канікул, коли ви зібралися їхати відпочити, класний керівник несподівано попросив допомогти привести в порядок навчальний кабінет. Що ви будете робити?
А. Скажіть, що згодні допомогти, і відкладіть свій від'їзд.
Б. Зберете хлопців і разом з ними зробите всю роботу за один день.
В. Пообіцяєте виконати роботу після повернення.
Г. порадите залучити на допомогу того, хто залишається в місті.
Д. Або ...
2. Вам дали доручення, яке вам не до душі, але його виконання терміново необхідно колективу. Що ви будете робити?
А. Сумлінно виконаєте доручення.
Б. Залучите до виконання доручення товаришів.
В. Попросіть дати вам інше, більш цікаве для вас доручення.
Г. Знайдете привід для відмови.
Д. Або ...
3. Ви випадково почули, як група однокласників висловлювала справедливі, але неприємні зауваження на вашу адресу. Що ви будете робити?
А. Постараєтеся пояснити хлопцям свою поведінку.
Б. Перекладете розмову в жарт, але постараєтеся якнайшвидше виправити ті недоліки, про які йшла мова.
В. Зробите вигляд, що нічого не чули.
Г. Скажете хлопцям, що вони самі не краще вас, особливо тому, що говорять про вас під час вашої відсутності.
Д. Або ...
4. У трудовому таборі під час прополки овочів у вас на руках утворилися хворобливі мозолі. Що ви будете робити?
А. Будете, перемагаючи біль, виконувати норму, як все.
Б. Зверніться до друзів з проханням допомогти виконати норму.
В. Попросіть звільнити вас від цієї роботи і перевести на іншу.
Г. Залишите роботу незакінченою і підете відпочивати.
Д. Або ...
5. Ви стали свідком того, як одна людина незаслужено образив іншого. Що ви будете робити?
А. Зажадаєте від кривдника вибачень на адресу потерпілого.
Б. Розберетеся в причинах конфлікту і досягнете його усунення.
В. Висловіть співчуття тому, кого образили.
Г. Зробите вигляд, що вас це не стосується.
Д. Або ...
6. Випадково, не бажаючи того, ви завдали невеликої шкоди або заподіяли зло іншому людина. Що ви будете робити?
А. Зробите все можливе для усунення зла, шкоди.
Б. Вибачитеся, поясните постраждалому, що не хотіли цього
В. Постараєтеся, щоб ніхто не помітив нанесеного вами шкоди, зробите вигляд, що ви не винні.
Г. Звалите провину на того, хто постраждав: нехай не лізе, сам винен.
Д. Або ...
Якщо в ваших відповідях варіанти
"А", то це свідчить про активний, стійкому. позитивному ставленні до відповідних моральним нормам;
"Б" - це відношення активну, але недостатньо стійке (можливі компроміси);
"В" - ставлення пасивне і недостатньо стійке;
"Г" - ставлення негативне, нестійке.


Лист (методика для учнів початкової школи)
Любі діти та звірята! Розкажіть нам, будь ласка, про своє шкільне життя, про своїх друзів, про вчителів. Нам хочеться дізнатись про вас якомога більше. Будь ласка, дайте відповідь на наші запитання. Для того щоб вам було легше це зробити, ми приготували спеціальні аркуші для відповідей (психолог демонструє бланк). Для відповіді на кожне запитання є своя клітинка її номер відповідає номеру нашого запитання (психолог показує).
Далі психолог голосно, повільно і чітко читає текст методики, слідкуючи за тим, щоб учні малювали свої відповіді у певних клітинках.
1.       Є учні, яким подобається в школі, а є й такі, які не хочуть ходити до школи, бо їм там не до вподоби. А тобі подобається в школі чи ні? Якщо так, намалюй у першій клітинці (показуємо, де саме)сонечко, якщо ні – намалюй хмаринку.
2.       Що тобі більше подобається у школі – навчатись чи гратись з іграшками, бігати з друзями? Якщо навчатись, напиши перші три букви алфавіту, якщо гратись – намалюй будь-яку іграшку.
3.       Коли людина часто посміхається вона схожа на сонечко, а якщо рідко – то на хмарку. На сонечко чи на хмаринку схожа твоя вчителька? Якщо на сонечко – намалюй сонечко, а якщо на хмаринку – намалюй хмаринку. 
4.       Фея у казках добра, лагідна, від неї віє теплом та любов’ю. А Снігова Королева – красива, але сувора. Коли до неї підходиш, то відчуваєш, як віє холодом. Твоя вчителька – Фея чи Снігова  Королева? Якщо Фея – намалюй квітку, а якщо Снігова Королева – намалюй сніжинку.
5.       У багатьох людей є таємниця, яку не кожному можна розповісти. Це можна довірити тільки тому, хто уважно тебе вислухає, не буде сміятись і нікому про неї не розповість. Як ти вважаєш, твоя вчителька – така людина, їй можна довірити таємницю? Якщо так – намалюй квітку, якщо ні – намалюй хмаринку.
6.       Якщо людині погано, вона страждає. Їй стає сумно та самотньо, як Пухнастику. Коли тебе ображають або в тебе щось не виходить, чи приходить тобі на допомогу діти? Чи захищають тебе, співчувають тобі? А може, у класі ніхто не допомагає, і від цього тобі хочеться плакати? Якщо тобі допомагають – намалюй квітку, а якщо ні – намалюй ялинку.
7.       Уяви, що в тебе є чарівна паличка, яка може виконати твоє бажання. Чи хотілось би тобі махнути нею та опинитись в іншому класі, де діти кращі та добріші? Чи тобі і в цьому класі добре, і ти не хочеш опинитись в іншому? Якщо тобі подобається у твоєму класі – намалюй квітку, а якщо тобі тут погано – намалюй ялинку.
8.       Наприкінці кожного листа люди пишуть своє ім’я. Я пропоную кожному з вас намалювати свій портрет, де відобразите настрій, який найчастіше у вас буває у школі.  

Арт-тести для дітей

Ці тести допоможуть дізнатися практичному психологу емоційний стан дітей, вміння дітей товаришувати та допоможе навчити дітей  розуміти себе та свої емоції.Окрім того, діти можуть їх розмалювати, що також є підтестом для визначенння настрою дитини у процесі виконання тесту.






Тибетський тест.
Цей незвичайний тест показує дуже цікаві результати. Потрібно відповісти всього на 3 запитання.
Відповідайте чесно, не варто підглядати у відповіді, інакше тест втратить свій сенс.
Візьміть олівець і папір для того, щоб записати ваші відповіді. В кінці тесту ви дізнаєтеся дещо важливе про себе і своє життя.
Відповідайте на кожне запитання по порядку.
Не варто довго обмірковувати відповіді. Пам’ятайте, що кращі відповіді – це перше, що спало на думку.

Запитання:

1. Уявіть, що перед вами 5 цих тварин. Розмістіть їх в будь-якому порядку, який вам подобається:
Корова
Тигр
Вівця
Кінь
Порося

2. Напишіть по одному слову, з яким у вас асоціюється кожне слово з цього списку:
Собака – …
Кіт – …
Щур – …
Кава – …
Море – …

3. Подумайте про 5 знайомих вам людей, які важливі для вас в житті. Виберіть для кожного з цих кольорів одного з цих людей. Для кожного кольору можна вибрати тільки 1 людину:
Жовтий – …
Помаранчевий – …
Червоний – …
Білий – …
Зелений – …
 Тест пройдено!

А тепер подивимося результати тесту:
1. У відповіді на перше питання визначаються ваші життєві пріоритети:
Корова означає кар’єру.
Тигр – це почуття власної гідності.
Овечка – це любов.
Кінь означає сім’ю.
Порося символізує гроші.

2. З відповідей на друге питання ви можете дізнатися дещо про своє життя, яким ви підсвідомо його бачите.
Ваша асоціація з собакою має на увазі вашу власну особистість.
Ваша асоціація з котом символізує особистість вашого партнера.
Ваш опис щура має на увазі ваших ворогів.
Ваша асоціація з кавою – це ваше ставлення до задоволення власним життям.
Ваше опис моря означає ваше власне життя.

3. Як розшифровуються кольори, які ви вибрали для 5 важливих у вашому житті людей:
Жовтий – людина, яку ви ніколи не забудете і яка зробила сильний вплив на ваше життя.
Помаранчевий – людина, яка для вас є справжнім другом.
Червоний – людина, яку ви щиро любите.
Білий – ваша рідна душа.
Зелений – людина, спогади про яку будуть з вами все життя.

1 коментар: